Vad gör en berättelse bra? Ja, vad är ”bra” i en berättelse som man gillar – eller i en text som man skriver själv? Vad menas med ”bra”?
Jag var tvungen att fundera ordentligt på den frågan när jag fick min första inbjudan att leda skrivarkurs på Gullbrannagården utanför Halmstad sommaren 2015.
Då hade jag jobbat på bokförlaget Libris i mer än 20 år och sagt ja – eller nej – till hundratals manus. Jag visste precis när jag tyckte att ett manuskript var välskrivet och utgivningsbart, och jag kunde argumentera för det. Men det var sällan jag behövde fundera mer på vad det där med ”bra” betydde i mer allmänna termer.
Inför kursen skrev jag därför ner några enkla meningar och stödord med en mening som började: ”En bra berättelse är …”
Sedan dess har jag inlett nästan varje skrivarkurs med de där orden som nu har växt till en hel lista på vad som kan göra en berättelse berörande och läsvärd.
Naturligtvis behöver inte alla berättelser innehålla allting – verkligen inte! – men kanske kan du få hjälp av följande punkter.
En bra berättelse …
- skapar igenkänning
- innehåller vändpunkter
- har huvudpersoner/karaktärer som man tror på
- är konkret och hjälper läsaren att uppmärksamma detaljer
- återger sinnesintryck – lukt, smak, syn, hörsel, känsel
- innehåller något eget
- innehåller något nytt
- använder kontraster
- har en tydlig början, en tydlig mitt och ett tydligt slut (eller någon annan form av struktur)
Vad tänker du?
Håller du med? (Det behöver du inte.)
Eller saknar du kanske något? Jag hoppas det, för den här listan är inte komplett och kommer aldrig att bli det. På skrivarkurserna brukar den alltid ge upphov till spännande samtal. Tillsammans dyker vi sedan ner i vad de olika punkterna betyder.
Det där med igenkänning till exempel. Det kan ju betyda att en berättelse från 90-talet kan väcka mina egna minnen från den tiden, men det kan också vara att jag kan känna igen mig i exempelvis känslan att vara instängd eller att inte kunna visa sitt rätta jag.
Alla som har gått en skrivarkurs för mig vet också att jag brukar återkomma (tjata ) om vikten av vändpunkter. Ja, det måste helt enkelt hända något oväntat för att läsaren ska bli engagerad och vilja läsa vidare.
Fundera gärna vidare på vad du själv tycker är ”bra” när du läser andras berättelser. Det kommer att hjälpa dig när du själv vill skriva.
Och vill du gå en lättsam skrivarkurs och få fler konkreta tips på sådant som kan göra en berättelse riktigt, riktigt bra, välkommen till startkursen Receptet på en bra berättelse. Den består av fem förinspelade videolektioner som du kan kolla på och delta i när du är hemma eller på resande fot. Varje lektion innehåller också en kort skrivövning. Här kan du läsa mer om kursen och boka själv om du vill – den startar på en gång. Och fortsätt gärna att fundera på vad som kan göra en berättelse riktigt bra.